top of page

Legal information

Uppdatering av kunduppgifter (KYC)

Investerum har en juridisk skyldighet att känna och identifiera sina kunder.  Informationen ska hållas uppdaterad under hela kundrelationen.

Priser och förköpsinformation
Regelefterlevnad
Mifid

EU:s direktiv och förordning om värdepappersmarknaden syftar till att öka transparensen, förbättra investerarskyddet och förstärka förtroendet för de europeiska värdepappersmarknaderna. Reglerna berör alla företag som ägnar sig åt värdepappersrörelse.​​


Läs mer på Finansinspektionens webbplats.

Policydokument
Handelsplatser
Marknadssonderingar

Investerum mottar marknadssonderingar i enlighet med reglerna om marknadsmissbruk i MAR.


Marknadssonderingar syftar till att kommunicera information, innan offentliggörande av en transaktion, för att utröna om eventuellt intresse hos potentiella investerare finns. Marknadssonderingar kan utgöra information som kan anses vara insiderinformation eller annan ej offentliggjord information.


Kontaktperson för marknadssondering:
Roland Dahlman
dahlman@investerum.se

 

Behandling av personuppgifter enligt GDPR

Din integritet är mycket viktig för oss. Investerums Dataskyddspolicy redogör för Investerums insamling, användning, lagring, delning, utlämnande och skydd av personuppgifter som avser nuvarande, blivande och tidigare kunder hos Investerum.

 

Läs mer om Investerums behandling av personuppgifter i nedanstående dokument:
 

För mer information om hur du ska gå till väga för att få ett registerutdrag eller om du har andra GDPR-förfrågningar kan du läsa mer här www.investerum.se/gdpr

Cookies är små textfiler som lagras i din webbläsare av sidor du besöker. Läs vidare i Investerums Cookie-policy.

Klagomål

För Investerum är det viktigt att du som kund är nöjd med våra tjänster och vårt bemötande. Har vi inte levt upp till dina förväntningar vill vi veta det. Det ger oss möjlighet att bli än bättre. 

 

Så här gör du

Om du av någon anledning inte är nöjd med våra tjänster eller produkter är det viktigt att du snarast kontaktar oss och framför dina synpunkter. Vänd dig i första hand till din investeringsrådgivare eller försäkringsförmedlare för att se om ni tillsammans kan reda ut frågan. Ibland kan klagomål uppstå till följd av misstag i hanteringen vilket vi givetvis vill försöka lösa på bästa sätt. 

Om du fortfarande inte är nöjd

Om du fortfarande inte är nöjd kan du kontakta vår klagomålsansvarige. Du kan kostnadsfritt framföra ditt klagomål till funktionen. Klagomål som inkommer till klagomålsanvarig behandlas omsorgsfullt och med skyndsamhet. Om vi inte anser oss kunna tillmötesgå ett klagomål har du som kund rätt att få ett skriftligt svar med vår motivering till detta.

 

Kontaktuppgifter till klagomålsansvarig:

Investerum AB
Klagomålsansvarig
Karlavägen 108, 14 tr
115 26 Stockholm 
e-post: klagomalsansvarig@investerum.se

 

Här får du oberoende vägledning och prövning

 

Vill du diskutera ärendet med en oberoende part kan du som konsument få råd och vägledning av:
 

Om du efter omprövning av bolagets kundombudsman fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till följande instanser:

 

Vill du diskutera ärendet med en oberoende part kan du som konsument få råd och vägledning av:

Konsumenternas Bank- och finansbyrå

Konsumentverket

Allmänna reklamationsnämnden

 

Du kan även vända dig till konsumentvägledningen i din kommun. Dessa aktörer kan hjälpa dig med allmänna råd och upplysningar. En eventuell tvist kan prövas i allmän domstol.

För mer information, se klagomålshantering.

bottom of page